Monday, October 29, 2007

Chicken-race

Idag vann jag ett chicken-race med min applikations "business-owner". Vi har varit på väg emot denna show-down i två veckor nu.

I korta drag kan man säga att han överspelade sin hand. Jag har varit väldigt drivande i våran applikation hittills, påhejad av min chef som tycker det är jätteskönt att slippa dra så mycket lass själv. Detta har dock skrämt min business-owner, eftersom han blivit mer och mer marginaliserad när jag tagit över rollen att speicificera business-requirements i allt större utsträckning.

Så, för två veckor sen drog han ett desperat power-move när han, i ett email, sa åt en av våra "kunder" att kontakta mig direkt för att reda ut detaljerna kring en vidareutveckling vi gör åt den kunden. Erfarna utvecklare känner igen den här manövern på en gång, det är när ens "business" tomte lyfter fram dig för att du ska misslyckas och lära dig din plats. Nybakade utvecklare tenderar falla hårt i den här fällan, jag gjorde det själv flera gånger i mina unga år. Numera ser jag sådana här "stunts" som en bekräftelse på att jag gör mitt jobb rätt.

Hursomhelst, jag beslutade att göra den här kontringen "by the book":


  1. Sätt igång en intensiv dialog med kunden, och se till att INTE inkludera din business-owner i några email
  2. Personen du har kontakt med hos kunden kommer initialt att vara nån low-level monkey, typ grafisk designer eller kanske en annan applikationsutvecklare. Se till att involvera den personens chef i dialogen och få med honom/henne i email-konversationer.
  3. Om du lyckas få med personen hos din kund som tar det slutliga beslutet kan du gå vidare till Gå och inkassera ett "I WIN" kort på en gång.
  4. När du har en tillräckligt djup email-konversation (typ 12-14 replies) med minst 2 iterationer av prototyper och respons ifrån kunden, CC:a din business-owner när du sätter in sista stöten och frågar kunden när de vill ha leverans.
  5. Se din business-owner få panik när han inser att han är lika nödvändig som blyvikter på en flytväst.

Idag exekverade jag punkt 4 och punkt 5 lät inte vänta på sig. Jag fick snabbt tillbaka svaret ifrån min business-owner att jag framöver "ska inkludera honom i alla konversationer" för att jag "vill verkligen inte tala direkt med kunderna". A winnar is me.

2 comments:

CB said...

BOB SLYDELL
So what you do is you take the specifications from the customers and you bring them down to the software engineers?

TOM
That, that's right.

BOB PORTER
Well, then I gotta ask, then why can't the customers just take the
specifications directly to the software people, huh?

TOM
Well, uh, uh, uh, because, uh, engineers are not good at dealing with customers.

BOB SLYDELL
You physically take the specs from the customer?

TOM
Well, no, my, my secretary does that, or, or the fax.

BOB SLYDELL
Ah.

BOB PORTER
Then you must physically bring them to the software people.

TOM
Well...no. Yeah, I mean, sometimes.

BOB SLYDELL
Well, what would you say… you do here?

TOM
Well, look, I already told you. I deal with the goddamn customers so
the engineers don't have to!! I have people skills!! I am good at
dealing with people!!! Can't you understand that?!? WHAT THE HELL IS WRONG WITH YOU PEOPLE?!!!!!!!

PAP said...

Bingo.